Succesfactoren leiderschap

Vier tips om talent in een team te laten excelleren

Als we onze tijd blijven besteden aan het identificeren en uitvergroten van mislukkingen van anderen, verdwijnen we in het zwarte gat van oneindigheid. De neerwaartse spiraal blijft gevoed worden en je maakt het medewerkers knap lastig eraan te ontsnappen. De beleving van werkdruk wordt verhoogd en de effectiviteit neemt af.

Technieken om te excelleren

Er bestaan een aantal technieken die jou kunnen helpen te excelleren. In de eerste plaats zijn effectieve leiders in staat hun ego’s ten dienste van anderen te stellen, niet zichzelf. Dat betekent dat je niet gericht bent op het verwerven en uitoefenen van macht en zeggenschap, maar dat juist deelt met anderen. Daarnaast is het belangrijk om een veelal algemeen geaccepteerd en toegepast principe – namelijk je richten op wat er niet goed gaat- om te draaien. Door te ontdekken wat wél werkt, leer je automatisch wat niet werkt. Als je op dat principe durft te vertrouwen, zul je zien dat je werk ook gelijk een stuk leuker wordt. Maar hoe doe je dat? Hieronder volgen vier tips.

 

Vier tips om talent in een team te laten excelleren

  1. Vraag je af wanneer jij, je team of een teamlid zich als succesvol beschouwde. Wat waren de omstandigheden op dat moment? Wat zag je jezelf of de ander doen? Wat was het effect daarvan? Het analyseren van successen is het voeden van bekwaamheid!
  2. Als je ziet dat iets goed werkt, benoem dat actief. Bevestig de persoon in zijn of haar aanpak. Wanneer ons iets makkelijk afgaat, zijn we geneigd eraan voorbij te gaan. Het geldt als vanzelfsprekend, terwijl we die momenten juist zouden moeten benadrukken en vieren. Daarmee erken je succes. Wat je aandacht geeft groeit! Dus focus op het positieve.
  3. Analyseer actief je overwinningsmomenten. Welk patroon valt daarin te herkennen? Doe dat vooral samen met je team. Zo ontstaat erkenning voor de kracht van de mentale beloning. Wat je wilt is dat teamleden gaan herkennen wanneer zij optimaal functioneren, zowel als team als individu.
  4. Stel de juiste vragen en maak positieve opmerkingen. Denk aan:
  • Wat op mij sterk overkwam in wat jij deed is…
  • Die actie, daar werd ik heel blij van…
  • Dat was het moment waarop je me overtuigde…
  • Ik werd enthousiast van….
  • Dit is een belangrijk inzicht voor ons team, waarvoor dank.

 

Toch kritisch?

Wanneer je kritisch bent op iemand kun je nog steeds zorgvuldig zijn in je woordkeuze. Richt je op het begrijpen in plaats van het kwalificeren of erger nog: veroordelen. Denk aan vragen en opmerkingen als:

  • Ik wil je begrijpen, dus neem me mee in jouw overwegingen.
  • Wat denk jij dat goed werkt?
  • Waarom denk je dat dit de beste oplossing is?
  • Wat zou je willen dat er nu gebeurt? • Wat voor mij heel goed werkte is…

Tegelijkertijd geldt ‘if your team member screws up, you have to deal with it’. De oproep is om voorzichtig te zijn met feedback (zie ook het eerdere artikel Feedback Fetisj).

Feedback is alleen goed voor het rechtzetten van fouten, niet voor het leren en verbeteren van prestaties.

 

Wat je aandacht geeft groeit

Stimuleer je team om een bijdrage te leveren aan hun eigen unieke talent. Sluit aan bij de manier waarop zij leren. Mensen excelleren alleen als ze het gevoel hebben dat ze ertoe doen, dat je hun toewijding waardeert, hen actief vraagt naar hun inbreng en zinvolle vragen aan ze stelt!