Kansloos-kansrijk

Kansloos of kansrijk?

We komen uit een traditioneel stelsel waarin hiërarchie een belangrijke functie had in de manier waarop we werken. De baas was de baas en daar had je naar te luisteren, ongeacht wat je er zelf van vond. Inmiddels vinden we die hiërarchie grotendeels achterhaald. Sterker nog, we weten dat de mate waarin medewerkers autonomie ervaren een belangrijke voorspeller is van hun succes. Hoe meer autonomie je ervaart, hoe hoger het werkplezier als ook je persoonlijke effectiviteit. Als je autonoom werkt kun je beslissen over wanneer je werkt, met wie en op welke manier. Die zeggenschap maakt dat je jouw persoonlijke voorkeuren kunt inregelen. Het zorgt ervoor dat je gericht kunt zijn op waar je goed in bent. En daar komt bij dat wanneer je zeggenschap hebt over een taak of beslissing, de kans groter is dat je je verantwoordelijk voelt voor de uitkomst. En juist hier wringt de schoen.

Een kansrijke opstelling?

In antwoord op traditionele organisatievormen organiseren werkgevers programma’s rondom eigen regie. Sommige organisaties gaan zelfs een stap verder en werken met zelfsturende teams. Goed bedoeld, maar in praktijk betekent het vaak dat de verantwoordelijkheid wordt gedelegeerd, maar niet de bevoegdheid die erbij hoort. Dat is een van de belangrijkste frustraties die ik van mensen hoor. Er wordt voorgehouden dat je alle ruimte krijgt voor initiatief, maar zodra je een stap zet, voel je tegendruk. Dan blijkt er geen budget te zijn, wordt het plan als niet haalbaar geacht of ziet Henk er niets in en is Henk blijkbaar allesbepalend.

Het leidt tot frustratie en in de worst-case scenario zelfs tot een apathische houding onder medewerkers.

’Doe geen moeite, dat werkt toch niet’ of ‘anderen voor jou is het ook niet gelukt’ zijn dan algemeen aanvaarde excuses om geen initiatief te nemen of door te zetten als het lastig wordt. Doodzonde, want daarmee stelt de organisatie medewerkers kansloos op, terwijl het hun intentie is om ze juist kansrijk op te stellen.

 

Ga zelf aan de slag

Een trainer zei eens tegen me: ‘Weet je wat jouw probleem is? Je gaat zitten wachten op instemming van je baas en je collega’s. Die ga je nooit krijgen, want ze willen niet veranderen. Stop dan ook met ze te overtuigen. Zoek een klant die openstaat voor jouw idee en als dat succesvol wordt, zul je zien dat ze jou gaan benijden. Dat is de manier om ze te overtuigen’. Dat succes begerenswaardig maakt, heb ik inderdaad mogen ervaren. En misschien is dat wel de aanleiding geweest om het handboek Ontdek & Benut te gaan schrijven. Ik zie veel mensen die op instemming van anderen wachten. Stop daarmee en ga aan de slag, is mijn advies. Het zal je verbazen wat je aan je eigen situatie kunt verbeteren.

 

Ontdek & Benut

Het handboek Ontdek & Benut heeft in een antwoord willen voorzien. Wacht niet af en ga aan de slag. Het is een boek dat je erbij pakt ter voorbereiding op een ontwikkelgesprek, wanneer je niet weet hoe je iets aan kunt pakken of gewoon op een willekeurig moment van reflectie. Wellicht wil je andere dingen gaan doen of dingen anders doen. Welke competenties zijn voor jou belangrijk? Wat heb je nodig om je effectiever te voelen in je werk, meer plezier te ervaren of je aan te passen aan een nieuwe situatie? Welke denkbeelden helpen je dingen te bereiken en welke staan juist in de weg? Wacht niet af en stel jezelf succesvol op! Je zult zien dat jouw succes jou begerenswaardig maakt.

Vanya Cobben

Over de auteur

Vanya Cobben is eigenaar van adviesbureau Flueres. In haar Change en HR programma’s vertaalt zij bewezen theorieën naar handzame aanpakken die werken in de praktijk. Ze ontdekte dat veel mensen concrete en effectieve tips willen, zonder zelf in de veelvuldige managementtheorieën te moeten duiken. Om in deze behoefte te voorzien schreef zij samen met haar team het handboek Ontdek & Benut.